ماهورماهور، تا این لحظه: 11 سال و 6 ماه و 17 روز سن داره

ماهور کوچولو و مامان و بابا

اگزمای پوشک

1391/9/10 12:04
نویسنده : مامان و بابا
223 بازدید
اشتراک گذاری

اگزمایِ پوشک یک وضعیت رایج در میان نوزادان است که البته با مراقبت و تعویض مرتب پوشک و انجام نکاتی رفع خواهد شد.

 

 اگزماِی پوشک یک وضعیتِ بسیار رایج است که می‌تواند موجبِ زخم شدن، قرمز و حساس شدنِ پوستِ نوزاد شود. این جوش‌ها معمولاً به این دلیل به وجود می‌آیند که پوست، توسطِ پوشکِ کثیفِ نوزاد که برایِ مدت زیادی تعویض نشده است، تحریک می‌شود. عللِ دیگر می‌توانندِ سایشِ پوشک به پوست، یا اثرِ مواد پاک کننده، صابون‌ها و یا دستمال هایِ پاک کننده نوزاد بر پوستِ حساسِ او باشند. پلاستیکِ زیرِ پوشک نیز از رفت و آمد و جریانِ هوا جلوگیری می‌کند، در نتیجه محیطی گرم و مرطوب پدید می‌آید که جوش‌ها و قارچ‌ها در آن به خوبی رشد می‌کنند

همچنین معرفیِ غذا‌های جدید به نوزاد، در محتویات و میزانِ مدفوعِ او تغییراتی را به وجود می‌آورند که می‌تواند گاهی اوقات به اگزمای پوشک منجر شود. اسهال نیز این مورد را تشدید می‌کند.
جوش‌هایی که با وجودِ تعویضِ مرتبِ پوشک، برایِ بیش از چند روز ادامه پیدا می‌کنند، ممکن است توسطِ قارچی به نامِ کاندیدا آلبیکنز، ایجاد شده باشند. این نوع از جوش‌ها معمولاً قرمز و تا حدودی متورم، هستند و برخی از جوش‌ها از ناحیه اصلی به اطراف گسترش یافته‌اند. این جوش‌ها معمولاً ابتدا در میانِ چین و چروک هایِ پوست ظاهر شده و سپس از ناحیه پشت و جلویِ کودک گسترش می‌یابند. دادنِ آنتی بیوتیک به نوزاد یا مادرانِ شیرده، موجبِ کشته شدنِ باکتری‌های مفیدِ بدنِ نوزاد و در پیِ آن توقفِ رشدِ این قارچ می‌شود.
پیشگیری از اگزمایِ پوشک
بهترین راه برایِ پیشگیری، خشک و تمیز نگه داشتنِ پوستِ نوزاد، به وسیله تعویضِ مرتبِ پوشک است؛ بدین ترتیب ادرار و مدفوع پوستِ او را تحریک نخواهند کرد.
برایِ پیشگیری:

  • پوشکِ کثیف شده یا خیس شده کودکتان را هر چه زود‌تر تعویض کنید و آن ناحیه را به خوبی تمیز نمایید.
  • در فواصلِ میانِ تعویضِ پوشک، پشتِ او را با آبِ گرمِ شیر بشویید.
  • قبل از اینکه پوشکِ دیگری را برایِ نوزاد ببندید، اجازه دهید تا کاملاً خشک شود.
  • با گذاشتن و برداشتنِ یک پارچه نرم و نخی پوستِ نوزاد را خشک کنید، مالاندنِ پارچه بر پوستِ نوزاد موجبِ تحریکِ پوستِ او می‌شود.
  • پوشکِ کودک را سفت نبندید (آزاد باشد)، تا موجبِ اصطکاک و ساییدگیِ پوستِ او نشود.

اگر از پوشکِ پارچه‌ای یا کهنه استفاده می‌کنید، پس از شستن، آن‌ها را چندین مرتبه آبکشی کنید تا بقایایِ موادِ پاک کننده، صابون و... که ممکن است پوستِ کودکتان را تحریک کند، از آن پاک شود. از نرم کننده‌ها نیز استفاده نکنید چون ممکن است پوستِ نوزادتان را تحریک کنند.

برخی از متخصصان توصیه می‌کنند که هر روز برایِ چند ساعت اجازه بدهید تا نوزادتان بدونِ پوشک باشد، تا پوستِ تحریک شده او فرصت خشک شدن پیدا کرده و نفس بکشد. برایِ این کار شما می‌توانید کودکتان را در گهواره‌اش قرار داده و زیرِ آن صفحات ضد آب قرار دهید و یا او را رویِ حوله‌ای بزرگ، بر رویِ زمین بگذارید.
برخی نوزادان که پوستِ حساسی دارند، ممکن است در هر بار تعویضِ پوشک به پماد نیاز داشته باشند، اما همه نوزادان به آن نیاز ندارند. برخی از نوزادان به دستمال هایِ پاک کننده مخصوص نوزاد حساسیت دارند، به این دلیل بهتر است آن‌ها را با دستمال‌های نخیِ نم دار تمییز کنید.
درمان اگزمای پوشک
این جوش‌ها معمولاً با چک کردن و تعویضِ به موقعِ پوشک هایِ خیس و کثیف از بین می‌روند. کرم‌ها و پماد‌هایی که دارایِ اکسیدِ زینک و یا وازلین
هستند به نرم شدنِ پوستِ نوزاد و جلوگیری از خیس شدنِ آن کمک می‌کنند، البته این در صورتی است که با ضخامتِ زیادی بر پوست مالیده شوند. این مشکل معمولاً با ۳-۲ روز مراقبتِ خانگی رفع می‌شود، البته ممکن است بیشتر نیز طول بکشد.
چه زمانی باید با دکتر تماس بگیرید؟
اگر این جوش‌ها باقی ماندند، افزایش پیدا کرده و یا زخم شدند با پزشکِ خود تماس بگیرید. همچنین اگر این جوش‌ها با تب، یا ترشحِ چرک همراه بودند به پزشک اطلاع دهید.
بسته به اینکه نوزادتان به کدام نوع از این جوش‌ها مبتلا شده است، دکتر برایِ او کرم ضد قارچ، آنتی بیوتیک، و یا کرمِ استروئید ملایمی را برایِ چند روز تجویز می‌کند تا جوش‌ها رفع شوند.

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)