ماهورماهور، تا این لحظه: 11 سال و 6 ماه و 16 روز سن داره

ماهور کوچولو و مامان و بابا

ماساژ نوزادان

1391/10/30 22:33
نویسنده : مامان و بابا
188 بازدید
اشتراک گذاری
ماساژ کودک باعث ايجاد آرامش و هوشياري او مي شود. ماساژ نوزاد و کودک، زيباترين راه شناخت احساسات و واکنش ها و ايجاد آرامش و اطمينان خاطر نوزاد است.

 

 
 
دکتر تاتاري، روانپزشک مي گويد:

ترکيبات شيميايي در بدن مانند کورتيزول تحت تاثير فشار عصبي افزايش مي يابند، لذا در کودکان براي جلوگيري از اين مشکل، انجام ماساژ روزانه اين هورمون را به پائين ترين حد ممکن مي رساند.

وي افزود: ده دقيقه ماساژ دو تا سه بار در هفته، به اعتقاد سازي بين مادر و کودک، جلوگيري از بيماري ها و ارتباط برقرار کردن بين آنها کمک مي کند.
وي بيان کرد: با توجه به نبودن قانون خاصي براي ماساژ کودک، بهترين زمان براي انجام اين کار زمان بيداري و با نشاطي کودک است. ماساژ بايد از روش هاي مختلفي مانند ماساژ جلوي بدن شامل دست ها و پاها، سينه، شکم، ساق پا، ران و ماساژ پشت بدن، پشت پاها و ماساژ سر و صورت انجام بگيرد.
همچنين دکتر مظفري، متخصص کودکان و نوزادان معتقد است: ماساژ مستمر کودک، عضلات و مفاصل نوزاد را محکم، بيماري هاي رايج کودکان را بهبود، در مورد درآوردن دندان کودک و در کودکاني که نياز به مراقبت ويژه دارند مانند کودکان دچار سندرم داون، ضايعه اعصاب حسي فلج مغزي و نوزادان نارس مفيد و موثر است. انجام ماساژ وزن بچه را زياد، با ماساژ ناحيه شکم از يبوست کودک جلوگيري، به حفظ حالت هاي فيزيکي، هوشياري، نشان دادن احساسات و ايجاد ارتباط بهتر کودکان کمک مي کند.
اگر مايليد براي ماساژ از روغن استفاده کنيد بهتر است روغن هاي مناسب ماساژ را انتخاب و قبل از ماساژ دست را به روغن آغشته و نرم کنيد. همچنين روغن ها به طور مشخص به نوع پوست بچه، محل زندگي، قابل دسترس بودن و آلرژي زا نبودن بستگي دارد
 
 
براي اين کار مي توان از روغن هاي نارگيل، آفتابگردان، زيتون، بادام، انگور استفاده نمود.
وقتي بخش اصلي ماساژ را بر جلو، پشت و سر و صورت انجام داديد. انجام ماساژ و مراحل آن در مطلب " نوازش شما و آرامش او" و تقديم به ماماناي مهربون آموزش داده شده است به حرکات کششي بپردازيد. در اين زمان ماهيچه‏هاي کودک گرم شده و آرامش پيدا کرده بنابراين

مي‏توانيد اعضاي بدنش را بکشيد و مفاصل را به آرامي حرکت دهيد. اين کشش‏ها به انعطاف بدن کودک شما کمک مي‏کند. براي اين بخش از کار روزمره‏تان، کودک را به پشت بخوابانيد. به گونه‏اي که پاهايش به طرف شما باشد. بيشتر کودکان از کشيده شدن اعضاي بدنشان، خصوصاً وقتي با سرو صداهاي خنده‏آور همراه باشد لذت مي‏برند.

 
کشش دست‏ها

 

 
پشت مچ دست‏هاي کودک را با انگشتانتان بگيريد و شست‏هايتان را در کف دست‏ها و يا روي مچ او قرار دهيد دست‏هاي او را به طرفين، به موازات شانه و با زاويه قائمه نسبت به بدن به آرامي بکشيد، تا صاف شوند. چند لحظه آنها را در اين حالت نگه داريد. سپس حرکت شماره 2 را انجام دهيد.
 
کشش پاها
 

هر يک از مچ‏هاي پاي کودکتان را، با يک دست بگيريد. آن گاه ساق‏ها را روي هم قرار دهيد سپس با يک دست خود، ساق‏ها و زانوها را به طرف شکم جمع کنيد. به طوري‏که انگشتان پا نزديک کشاله ران قرار گيرند. با حرکاتي آرام روي پاها فشار بياوريد و آنها را به طرف شکم برانيد. بعد از چند حرکت آرام جاي پاها را عوض کنيد و اين کار را چند بار تکرار کنيد.

 
 
چرخاندن دست‏ها به طرف بالا
 

دست‏‏ها را به بيرون و طرفين، همان طور که در مرحله اول انجام داديد بکشيد. در حالي که بازوها را در اين حالت نگه داشته‏ايد، دست‏ها را به طرف سر ببريد تا از آرنج خم شوند. ساعدها و بازوها نسب به هم بايد زاويه قائمه داشته باشند. در طول ماساژ، دست‏ها بايد روي حوله قرار گيرند.

 
چرخش دست‏ها به طرف پايين
 

بدون تغيير حالت بازو، ساعدها را در فضا بالا بياوريد تا مچ‏هاي هر دو دست بالاي آرنج‏ها قرار گيرد. سپس آنها را به طرف خودتان پايين بياوريد. ساعدها بايد به موازات بدن قرار گيرد و کف دست بايد روي حوله باشد. مراحل سه و چهار را چندين بار تکرار کنيد.

ماساژ مستمر کودک، عضلات و مفاصل نوزاد را محکم، بيماري هاي رايج کودکان را بهبود، در مورد درآوردن دندان کودک و در کودکاني که نياز به مراقبت ويژه دارند مانند کودکان دچار سندرم داون، ضايعه اعصاب حسي فلج مغزي و نوزادان نارس مفيد و موثر است
 
 
کشش دست و پا به ترتيب
 

کشش اعضاي بدن: مچ دست چپ کودک را در دست راستتان نگه داريد و مچ پاي راستش را در دست چپتان. هم دست و هم پا را به آرامي و با زاويه‏اي اندک نسبت به هم بکشيد تا دست‏ها و پاها نسبت به بدن يک خط مورب را تشکيل دهند. در اين حالت چند ثانيه دست‏ها و پاها را نگه داريد. سپس مرحله دوم را انجام دهيد. ارتباط چشمي بين شما و کودکتان، شما را در رشد عزت نفس او سهيم مي‏کند. پس تا آنجا که امکان دارد اين ارتباط را تقويت کنيد (در طول ماساژ فرصت‏هاي بسياري براي ايجاد ارتباط به وجود خواهد آمد).

 
پيچ و تاب دادن به دست و پا همراه باهم

1 2 3 ، ورزش نوزادان

 
پاي راست را نزديک کشاله ران سمت چپ بياوريد، به صورتي که پاشنه پا نزديک کشاله راست قرار گيرد. دست چپ را نيز به طرف کشاله ران سمت راست درست در بالاي ران بياوريد. از خم بودن زانو بايد مطمئن شويد کودک را چند لحظه در اين حالت نگه داريد و سپس مرحله سوم را انجام دهيد.
 
تا کردن دست و پا
 

دست چپ کودکتان را مستقيم به طرف کشاله ران سمت چپ، پايين بياوريد. پاي راست او را نيز به صورتي که پاشنه پا رو به بالا باشد به طرف شانه چپ ببريد. اگر پاي کودکتان به شانه نمي‏رسد. با زور اين کار را انجام ندهيد. ولي تا آنجا که کودک احساس راحتي مي‏کند. آن را به شانه نزديک کنيد. مراحل يک تا چهار را با دست و پاي طرف چپ تکرار کنيد و بعد همين کار را دوبار بر روي دست و پاي مقابل نيز انجام دهيد.

 
اتمام حرکات ماساژ
 

ماساژ چرخش، با تمام کف دست، در طول بدن: دست راستتان را روي شانه راست کودکتان قرار دهيد با استفاده از تمام کف دست، به طور مورب، قفسه سينه و شکم را تا کشاله ران چپ ماساژ دهيد در حالي که انگشتانتان زير پاي اوست و شستتان روي پايش قرار دارد اين حرکت را به طرف پايين تا مچ پاي چپ ادامه دهيد. قبل از اتمام اين مرحله دست چپتان را روي شانه چپ کودکتان قرار دهيد. اين حرکت را به طور مورب تا انگشتان پاي راست. و در جهت عکس تکرار کنيد. اين کار را دوبار انجام دهيد. از حرکت‏هاي جارويي محکم استفاده کنيد تا دست‏هايتان تمام مدت با بدن کودکتان تماس داشته باشد.

به حرف‏هاي کودکتان توجه کنيد و نسبت به او واکنش نشان دهيد (اگر مي‏خندد به او لبخند بزنيد. اگر مي‏گريد، او را بلند کنيد تا آرام شود.
پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)